Hoge brandstofprijzen los je op met zuiniger wagens, niet met kliksystemen

Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel. Nauwelijks had de Franse regering aangekondigd de brandstofprijzen te willen bevriezen of Minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling Steven Vanackere liet weten dat hij lagere brandstofaccijnzen best wil overwegen.

Het door Vanackere opgeviste systeem – het omgekeerde kliksysteem – zou de prijsstijgingen van de brandstofprijzen deels compenseren door belastingverlagingen. Dat is geen goed idee.  Maar gelukkig is er een beter alternatief.

De hoge prijzen aan de pomp zijn het gevolg van de wereldwijd stijgende olieprijzen. Gezien de steeds groeiende vraag naar olie, met name in landen zoals China, is die evolutie onomkeerbaar. En dus gaan de olieprijzen, elke keer als er in het Midden-Oosten iets misgaat, door het plafond. Het is die kwetsbaarheid die we moeten aanpakken. En dat doet de omgekeerde cliquet hoegenaamd niet. Integendeel, het verlagen van belastingen op brandstof is de beste garantie om onze olieverslaving in stand te houden.

In 2011 importeerden we in Europa voor ongeveer 300 miljard euro aan olie. Het wegtransport is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van ons olieverbruik. Het verminderen van het brandstofverbruik van het wegtransport is dan ook de eenvoudigste manier om onze olieverslaving structureel aan te pakken.

Dat is perfect mogelijk. Sinds een paar jaar is er een sterke verbetering van het verbruik van nieuwe wagens. Zo zou de nieuwe Golf 7 blue motion nog maar 3.2 l/100km verbruiken. De belangrijkste reden voor die evolutie is de Europese wetgeving die automakers ertoe verplicht het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe wagens sterk terug te dringen. Momenteel beraadt het Europees parlement zich over een wetsvoorstel dat het brandstofverbruik van nieuwe wagens met meer dan 30% zou verminderen en het gemiddelde verbruik van dieselwagens tot 3,6 l/100km zou  terugbrengen. Voor de gemiddelde chauffeur zou dat jaarlijks € 500 winst opleveren. Een pak meer dan de omgekeerde cliquet.

Bovendien  moeten we ook onze CO2-emissie terugdringen. De Vlaamse overheid becijferde onlangs dat zonder bijkomende maatregelen we er niet in zullen slagen de CO2-uitstoot van het wegvervoer voldoende terug te brengen. We riskeren voor die en andere vervuiling een factuur tot 100 miljoen euro, voor de aankoop van emissierechten in het buitenland. Dan kost de omgekeerde cliquet ons dus dubbel.

De echte oplossing ligt dus in zuiniger wagens en het is de opdracht van een vooruitziende overheid om zuinige wagens versneld ingang te doen vinden in het wagenpark. De hervorming van de BIV en van de bedrijfswagenfiscaliteit zijn in dat opzicht, kleine maar noodzakelijke eerste stappen, maar ze gaan lang niet ver genoeg.

De autofiscaliteit moet radicaal vergroend worden en ook de bedrijfswagenfiscaliteit moet verder hervormd worden. Op Europees niveau moeten de verbruiksnormen verder aangescherpt worden en uiteraard moet er ook ingezet worden op alternatieven. Dat zou niet alleen goed nieuws zijn voor onze handelsbalans en het klimaat maar zou ook de levenskwaliteit van de miljoenen pendelaars aanzienlijk verbeteren.

Lees hieronder de integrale tekst van de open brief aan minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling Steven Vanackere, geschreven en ondertekend door

Lieze Cloots, Beleidscoördinator BBL
An Descheemaeker, coördinatrice BRAL
Michel Genet, director Greenpeace
Mathieu Sonck, secrétaire general IEB
Christophe Schoune, secrétaire général IEW
Geert Lejeune, Conservation Director WWF

Energiebesparing