Milieukosten van vrachtwagens veel hoger dan trein of binnenvaart

Bij containervervoer over de weg liggen de "externe kosten" – kosten door milieuverontreiniging, files en infrastructuurschade - tot zeven keer hoger dan bij containervervoer via trein of binnenschip. Spoorvervoer scoort het best. Dat blijkt uit het doctoraat van Monica Grosso, die aan de universiteiten van Antwerpen en Genua de concurrentie van goederenvervoer in Europa bestudeerde.

Monica Grosso berekende dat op de corridor Antwerpen-Bazel de externe kosten voor het vervoer per container van duizend ton goederen oplopen tot bijna 14.000 euro bij vervoer over de weg. Zowel bij spoorvervoer als binnenvaart blijven die externe kosten onder de 2.000 euro. Voor gecombineerd vervoer over de weg en het spoor of weg/binnenvaart liggen ze tussen 2.000 en 4.000 euro. Het onderzoek geeft voorts aan dat expediteurs en verzenders nog steeds voornamelijk voor wegvervoer opteren. Ondanks het feit dat de globale kost van wegvervoer hoger ligt, wordt er in de praktijk nog steeds hoofdzakelijk voor deze modus gekozen. Naast tarieven en snelheid zijn het dus vooral kwalitatieve factoren zoals betrouwbaarheid, flexibiliteit, frequentie, kans op verlies en schade van de goederen, die een rol spelen bij de keuze van de vervoerswijze. Monica Grosso raadt de overheid daarom aan om bij het promoten van trein of binnenvaart voor goederenvervoer vooral in te zetten op betrouwbaarheid.