Enkele leden van de Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen waren vandaag (19/10/23) aanwezig bij de Voortgangsrapportage over het Toekomstverbond in het Vlaams Parlement om de eis voor meer fiets- en openbaar vervoer kracht bij te zetten. (Foto: Ringland)

Modal shift in Antwerpen: na de hoopvolle aankondigingen, nu daden met budget

Enkele leden van de Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen waren vandaag (19/10/23) aanwezig bij de Voortgangsrapportage over het Toekomstverbond in het Vlaams Parlement om de eis voor meer fiets- en openbaar vervoer kracht bij te zetten. (Foto: Ringland)

Vandaag presenteerden Lantis en minister Peeters een update over het Toekomstverbond in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement. De inzet voor de Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen is hoog: vandaag moest duidelijkheid brengen over de concrete mobiliteitsplannen voor de regio Antwerpen.  Wat blijkt: de plannen zijn mooi, het budget en de timing blijven zeer onduidelijk. Marie Desrousseaux: “Na zes jaar wachten verdient regio Antwerpen duidelijkheid, maar die zit verstopt achter een rookgordijn.”

Het goede nieuws is: de plannen om de modal shift te realiseren bestaan. Volgens die plannen moet een basisbetrouwbaarheid gerealiseerd worden met trams en bussen die minimaal 25 km/u rijden, met haltes op maximaal 600 meter afstand van elkaar; met elke 6 minuten een M’tram in de spits en elke 30 minuten een trein op het voorstadsnet; met ritten die rijden met niet meer dan 2 minuten vertraging; met 300.000 ritten in plaats van de huidige 80.000; met de uitbouw van extra openbaar vervoer in de volledige regio; en iedereen moet maximaal 45 minuten van werk of school wonen. 

Kortom: als we alle plannen mogen geloven, hoeft de Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen geen actie meer te voeren. Het werk is gedaan, de plannen zijn klaar, de modalshiftdoelstellingen worden behaald.

Maar de beloftevolle plannen blijven luchtkastelen als er niet voorzien wordt in middelen en als de timing onduidelijk blijft. Het blijft daarom een bijzonder spijtige zaak dat de minister geen raming kan plakken op de kostprijs van de projecten van de modal shift. Hoe kunnen we de doelstellingen van 2030 halen als het niet duidelijk is tegen wanneer wat gerealiseerd moet worden, en tegen welk budget?

“Het hart van het Toekomstverbond is het Routeplan 2030”, zei Bart Van Camp, Chief Relations Officer van Lantis. “Hoog tijd om dit in de praktijk ook uit te dragen,” reageert  Marie Desrousseaux, woordvoerder van de coalitie. “We wachten al zes jaar. Voor de Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen is het simpel: geen woorden maar daden, nú!”

Download hier het memorandum van de Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen, met oplossingen waarmee beleidsmakers sneller kunnen schakelen naar duurzaam verkeer.

: De Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen bestaat uit: ABLLO, Ademloos, Aktiecomité Red de Voorkempen, Antwerpenize, BorgerhouDt van Mensen, Denktank Rupelstreek, Fietsersbond, Forum Humane Stad, GruunRant, Het Groene Waasland, Het Juiste Spoor, Lenora, Merksem Leefbaar, Recht op Lucht, Reizigersbond, Verenigde Supporters Openbaar Vervoer, Verkeersplatform Rupelstreek, Ringland, ‘t Schijnverbond, stRaten-generaal, TreinTramBus, Voetgangersbeweging, Zorro, Netwerk Duurzame Mobiliteit, Bond Beter Leefmilieu.

Modal Shift Coalitie regio Antwerpen