Monstertrucks slecht voor het milieu

Lange en zware vrachtwagens zijn slecht voor het klimaat en het milieu. Het gerenommeerde Duitse Fraunhofer Instituut onderzocht de impact van de introductie van die zogenaamde supertrucks, monstertrucks, of “ecocombi’s” zoals de sector zelf ze graag noemt. De studie concludeert dat supertrucks tot 30% van de transporten van containers en producten met hoge toegevoegde waarde van de trein naar de weg zullen verplaatsen. Op die manier veroorzaken ze 2 miljoen ton CO2-uitstoot extra per jaar.

De druk stijgt om dergelijke supertrucks toe te laten op de Europese wegen. De Europese Commissie herziet momenteel de regelgeving in verband met de internationale transporten met vrachtwagens. Supertrucks zijn tot 25 meter lang, en wegen tot 60 ton. Dat is nog 16 ton meer dan vandaag is toegelaten.

De voorstanders claimen dat supertrucks efficiënter zijn. Maar dat geldt alleen op korte termijn. Binnen 5 tot 10 jaar halen de supertrucks vracht van het spoor naar de weg, en vergroten ze daarmee de milieu- en fileproblemen.

Ook minister Crevits is voorstander van de supertrucks. Nochtans zijn er niet alleen milieuproblemen, ook in verband met de veiligheid stellen zich problemen. De sector is ijverig op zoek naar trajecten waar ze de supertrucks uit kunnen testen. Geen gemakkelijke oefening, want de eerste voorgestelde trajecten werden afgekeurd, wegens onveilig. De Mobiliteitsraad Vlaanderen verbond dan ook zeer strenge voorwaarden aan eventuele verdere experimenten met supertrucks in Vlaanderen.

De onderzoekers van het Fraunhofer Instituut zijn duidelijker in hun oordeel: “Lange en zware vrachtwagens moeten verworpen worden. Ze zijn tegengesteld aan de klimaatdoelstellingen van de EU.”

De studie "Long-term climate impacts of the introduction of mega trucks"  is verkrijgbaar door een e-mail te sturen naar presse [at] isi.fraunhofer.de.

Klimaatbeleid