Motoren bestelwagens kunnen heel wat zuiniger

Mochten we bestelwagens fabriceren op basis van de huidige motortechnologie, en met het vermogen van 1997, dan zouden die wagens tot 10% goedkoper en 16% zuiniger zijn. Dit is de conclusie van een studie uitgevoerd door TNO en CE Delft, twee Nederlandse gerenommeerde onderzoeksinstituten.

Dit betekent dat de industrie de emissielimiet van 175g  CO2/km die de Europese Commissie voorstelt tegen 2016 eigenlijk kan halen zonder bijkomende inspanning. Transport & Environment pleit er dan ook voor strengere emissienormen te hanteren, nl. 160g CO2/km in 2015 en 125g CO2/km in 2020. Transport & Environment is de Europese koepel van milieuverenigingen actief in de transportsector.

Deze cijfers plaatsen het discours van de industrie duidelijk in perspectief. De industrie voert aan dat het zuiniger maken van bestelwagens handenvol geld kost, en dat de consument dat niet wenst te betalen. De constructeurs oefenen dan ook druk uit op de commissie om hun voorstel tot normen af te zwakken.

Donderdag werd er in de Commissie voor Energie, Industrie en Onderzoek van het Europees Parlement over de nieuwe norm gestemd. Nadien moeten ook de Commissie Leefmilieu en het voltallige parlement zich uitspreken.