'New mobility': Toyota heeft het begrepen

Kent u Toyota? “Natuurlijk, de grote autoproducent”, denkt u misschien meteen. Think again: het bedrijf heeft zijn missie aangepast en wil zich nu ook focussen op autodelen. Meer specifiek op het overbruggen van ‘the last mile’: de kleine afstanden tussen een openbaar vervoersstation en thuis of het werk. Toyota begint met de ontwikkeling van voertuigen gericht op autodelen in de stad. Zo wordt de firma voor een stuk ook aanbieder van openbaar vervoer.

‘Shared, electric, autonomous’

Dat traditionele autobouwers evolueren naar aanbieders van mobiliteitsdiensten, is een belangrijke stap. Producenten zien zich hiertoe genoodzaakt  door onder meer de onhoudbare fileproblematiek, de stijgende trend weg van autobezit en de maatschappelijke realiteit die bestaat uit steeds meer eenpersoonsgezinnen.

Maar ook de technologische vooruitgang zit hier voor een groot stuk tussen. De verdere ontwikkeling van en marktverovering door de elektrische wagen speelt volgens verschillende experts een belangrijke rol in een (nabij) toekomstbeeld gebaseerd op autodelen. Adam Jonas, hoofd auto-onderzoek bij Morgan Stanley, ziet Tesla als mogelijke pionier in de autodeelsector om de overgang te maken naar wat hij ‘SHEAM-mobility’ noemt: gedeelde, elektrische, autonome mobiliteit (shared, electric, autonomous). Dit beschouwt hij als dé toekomst van de industrie.

Deze ontwikkelingen en vooruitzichten optimaliseren het beeld van de ‘new mobility’ dat mobiliteitsexpert en adviseur voor de Franse stad Lyon Gilles Vesco voorstaat. In die visie op steden zijn burgers niet langer afhankelijk van hun eigen wagen, maar maken ze gebruik van openbaar vervoer, gedeelde wagens en fietsen en realtime data. Als die gedeelde wagens dan ook nog eens zo goed als geen luchtvervuiling meer veroorzaken omdat ze rijden op groene stroom, wordt de new mobility nog aantrekkelijker.
There will be less pollution, less noise, less stress; it will be a more walkable city.” Nice, toch?

Elektrische wagens