Nieuw openbaar onderzoek Oosterweelverbinding van start

Nog tot 16 december loopt het openbaar onderzoek voor het nieuwe milieueffectenrapport (MER) voor de Oosterweelverbinding. Er moet een nieuw MER opgemaakt worden omdat de Vlaamse regering vorig jaar besliste om de Lange Wapper te schrappen en in de plaats daarvan te werken met een tunneloplossing voor het Oosterweeltracé. Daarvan moeten nu de milieueffecten onderzocht worden.

Verheugend is alvast dat deze keer ook het Meccano-tracé van stRaten-Generaal en Ademloos is opgenomen als alternatief. Deze Meccano-oplossing kiest voor drie verbindingswegen, verder weg van de stad. Tot nu toe bestudeerde de overheid deze oplossing nooit terdege. Het studiebureau TML uit Leuven onderzocht het Meccano-tracé wel op zijn verdiensten en kwam tot de conclusie dat het een veel betere oplossing biedt voor de verkeersproblemen rond Antwerpen dan de Oosterweelverbinding.

Nu zal er dus eindelijk wel een officiële vergelijking komen van de milieueffecten van het Meccano-tracé en het Oosterweel-tracé. Hopelijk zal het Meccano-tracé op een volwaardige manier aan bod komen in het MER. Bedenkelijk is wel dat voorgesteld wordt om slechts een half Meccanotracé te laten onderzoeken. De oostelijke verbinding (A102) is weggeknipt, blijkt uit de opgenomen kaartenbundel. De A102 is nochtans onlosmakelijk een onderdeel van het Meccanoscenario en moet dus als volwaardig deel ervan meegenomen worden bij de evaluatie. Te meer omdat diezelfde A102 ook onderdeel is van het Masterplan 2020 van de regering, en dus ook onlosmakelijk bij de Oosterweelverbinding hoort.