OESO pleit voor groenere belastingen in België

Begin deze week presenteerde de OESO haar rapport over de Belgische openbare financiën. Het rapport gaat onder meer in op de sanering van de hoge staatsschuld en de oplopende kosten van de vergrijzing, maar bevat ook een belangrijk hoofdstuk over de vergroening van de fiscaliteit. Daarin stelt de OESO vast dat België een energie-intensieve industrie heeft, terwijl het energieverbruik in woningen en voor transport hoger ligt dan in vele andere Europese landen. Omgekeerd liggen de milieubelastingen dan weer lager dan in de ons omringende landen. Dat is volgens de OESO niet alleen schadelijk voor het leefmilieu, maar dreigt ook de economische ontwikkeling te schaden.

De energiepolitiek is volgens de OESO een sleutel tot groene groei. Daarom pleit de OESO voor de invoering van een CO2-taks, gecombineerd met ondersteunende maatregelen voor gezinnen met lage inkomens. Om de negatieve effecten van het autoverkeer te beperken, roept de OESO op om de kilometerheffing voor vrachtwagens uit te breiden en de fiscale voordelen voor bedrijfswagens af te bouwen. Volgens de OESO kan het systeem van een kilometerheffing – dat nu alleen voorzien is voor vrachtvervoer – in een eerste fase best uitgebreid worden naar bedrijfswagens en vervolgens toegepast worden op het ganse wagenpark. Tot slot stelt de OESO dat de taksen op diesel best verhoogd worden, omdat de verdieselijking van ons wagenpark voor problemen met luchtkwaliteit in de steden zorgt.