Omleidingsweg luchthaven Antwerpen geschorst

Met een recent arrest schorst de Raad van State het ruimtelijk uitvoeringsplan om de R11, de Krijgsbaan, om te leiden rond de startbaan van de luchthaven van Deurne. De omleiding zou een veiligheidszone creëren, waardoor de start- en landingsbaan over zijn volledige lengte kan worden gebruikt en er grotere vliegtuigen kunnen landen op de Antwerpse luchthaven. De rechtszaak werd opgestart door de gemeentebesturen van Borsbeek en Mortsel, omdat de omleidingsweg één van de weinig natuur- en recreatiegebieden in hun gemeenten aantast.

Het ruimtelijk uitvoeringsplan wordt geschorst omdat de werken onvoldoende rekening houden met de natuurwaarden van het fort van Borsbeek, dat vlak achter de landingsbaan ligt. Dat is Europees beschermd als habitatgebied wegens zijn belang voor vleermuizen. De Vlaamse overheid heeft volgens de Raad van State nagelaten de nodige milderende maatregelen te nemen om de schade aan natuur van de omleidingsweg te beperken. 

Bart Martens, Vlaams parlementslid voor sp.a, pleit in een reactie op ATV om de luchthaven van Deurne te beperken tot een zakenluchthaven, die geen nood heeft aan een langere startbaan. Bovendien blijft ook de vraag wat nog de economische meerwaarde is van deze verlieslatende luchthaven, nu er met het Diabolo-project een snelle en rechtstreekse treinverbinding komt tussen Antwerpen en de luchthaven van Zaventem. Door deze nieuwe verbinding spoort men binnenkort in minder dan een half uur vanuit Antwerpen-Centraal naar de nationale luchthaven.