Dit maakt deel uit van het project Life4BelgianClimate, dat financiering heeft ontvangen van het LIFE Programme van de Europese Unie.
De inhoud geeft alleen de mening van de makers weer; CINEA is niet verantwoordelijk voor het gebruik van de gepubliceerde informatie.

 

Brussels Airport Company vraagt eind juni een nieuwe en ‘eeuwigdurende’ omgevingsvergunning aan. (c) Bruno Henrique

Omwonenden starten fondsenwervingscampagne tegen groeiplannen Brussels Airport

Brussels Airport Company vraagt eind juni een nieuwe en ‘eeuwigdurende’ omgevingsvergunning aan. (c) Bruno Henrique

Brussels Airport Company zal eind juni zijn aanvraag indienen voor een nieuwe en ditmaal ‘eeuwigdurende’ omgevingsvergunning. Parallel plant de luchthaven een forse groei van haar vliegactiviteit. Bond Beter Leefmilieu en de bewonersgroepen rond de luchthaven tonen zich strijdvaardig en lanceren reeds een fondsenwervingscampagne, bedoeld voor de opmaak van het bezwaarschrift en nieuwe impactstudies. Zo willen ze een halt toeroepen aan nog meer gezondheidsschade en verontreiniging door het vliegverkeer op Zaventem.

De voetafdruk van de luchthaven van Zaventem is immens: nu al lijden meer dan 100.000 mensen aan ernstige slaapverstoring door de nachtvluchten, de uitstoot van broeikasgassen stijgt in steil tempo en de vliegtuigen braken meer stikstofoxiden uit dan alle bedrijven in de Antwerpse haven samen. Alleen al  voor de slaapverstoring loopt de gezondheidseconomische kost op tot meer dan 1 miljard euro, zo berekende het studiebureau ENV-ISA recent.

Met haar aanvraag voor een nieuwe vergunning rekent de luchthaven op een vrijgeleide voor forse groei: tegen 2032 wil ze 50% meer vracht en 20% meer passagiers laten overvliegen. Volgens het ontwerpplan van de luchthaven is het einde van de groei zelfs na 2032 nog niet in zicht. Dat alles betekent nog meer gezondheidsschade en verkeersoverlast, door een voorspelde stijging van 40% vrachtwagens op de wegen rond de luchthaven.

Een rechtvaardige oplossing voor de werknemers en de omwonenden

Bond Beter Leefmilieu en de bewonersgroepen rond de luchthaven bundelen de krachten om een rechtvaardige oplossing voor de werknemers en de omwonenden uit te werken. Uit hun toekomstplan blijkt dat door onder meer de korte afstandsvluchten te vervangen door treinritten, de tewerkstellingsgraad behouden blijft. Een groot deel van het cargovervoer kan ook overdag doorgaan.

Een volgende stap is het uitschrijven van een stevig bezwaarschrift, aldus Jasper Wouters van Bond Beter Leefmilieu. “De plannen van Brussels Airport Company zijn compleet onverantwoord. Ten behoeve van buitenlandse aandeelhouders willen ze de gezondheid van de omwonenden nog meer op het spel zetten. Wij gaan voor een toekomstmodel waarbij we aan de werknemers jobzekerheid garanderen en waarbij we aan de omwonenden hun leefkwaliteit teruggeven. Dat alles gaan we nu op papier zetten in ons bezwaarschrift.”

Op zoek naar financiering voor verder onderzoek

Bond Beter Leefmilieu en de bewonersgroepen starten ook een fondsenwervingscampagne op. Daarmee willen ze de schade van het vliegverkeer in kaart brengen en de toekomst van Brussels Airport mee uittekenen. “Wij doen zo het werk dat Brussels Airport Company nalaat te doen. We roepen alle omwonenden van de luchthaven op om onze werking financieel te steunen. Iedere bijdrage, hoe klein ook, is welkom om de luchthaven aan te zetten tot verdere actie. Zo kunnen we mee het verschil maken”, verduidelijkt Henk Cuypers van het Burgerforum Luchthavenregio.

 

Klik hier om de website voor de fondsenwervingscampagne te bekijken

Wij liggen er wakker van!