Ook petroleumfederatie vraagt aanpassing accijnzen op benzine en diesel

In haar laatste jaarverslag pleit de Belgische Petroleum Federatie voor een aanpassing van de accijnzen op benzine en diesel. Door de grote vraag naar diesel in België en Europa zitten de petroleumproducenten met een overschot aan benzine. De petroleumfederatie wil daarom een verlaging van de accijnzen op benzine. Eventueel kan deze gecompenseerd worden door een verhoging van de accijnzen op diesel.

De milieubeweging vraagt reeds lang het naar elkaar toegroeien van beide accijnzen. VAB pleit ook al sinds geruime tijd voor een gelijke behandeling van diesel en benzine. Het draagvlak om effectief werk te maken van een gelijkschakeling neemt nu toe.

Het naar elkaar laten toegroeien van accijnzen op benzine en diesel zou een positief effect hebben op de luchtkwaliteit. Dieselwagens stoten immers meer vervuilende stoffen uit dan benzinemodellen. Bovendien zou het verhogen van de dieselprijs helpen bij het rationaliseren van het goederentransport.

Zolang het om een budgetneutrale operatie gaat, zijn de positieve effecten nog beperkt. In de huidige budgettaire situatie zou het echter aangewezen kunnen zijn om de dieselaccijnzen te verhogen tot op het niveau van het gemiddelde van onze buurlanden. Zo blijven we concurrentieel op Europees vlak, maar wordt het begrotingsdeficit alsnog teruggedrongen. Een andere mogelijkheid is om de bijkomende inkomsten in te zetten om de belastingdruk op arbeid te verklagen, een optie waar diverse politieke partijen reeds voor hebben gepleit.