Saro uit ernstige kritiek op herziening Structuurplan Vlaanderen

Vorige week bracht de Strategische Adviesraad Ruimtelijke Ordening (SARO) haar advies uit over de korte termijnherziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV). De herziening voorziet bijkomende ruimte voor bedrijventerreinen, extra mogelijkheden voor bedrijventerreinen in het buitengebied, een tiental nieuwe “missing links” in het autoweggenet en extra ruimte voor motorcrossterreinen en golfterreinen. Deze herziening werd in de vorige regering opg estart door toenmalig minister Van Mechelen.

Tijdens het openbaar onderzoek werden meer dan 1.500 bezwaren en adviezen ingediend. Opvallend is dat vanuit heel diverse hoek kritiek komt op de herziening. Niet alleen tal van milieu- en natuurorganisaties, maar ook Boerenbond, ABS, ACW en ACV, de Vlaamse jeugdraad, De Lijn en tal van gemeentebesturen en administraties dienden kritische bedenkingen in bij de herziening van het RSV. Er blijkt heel wat maatschappelijke tegenstand te bestaan tegen dit plan. Veelal wordt gewezen op het gebrekkige cijfermateriaal en de onvoldoende onderbouwing van de aanpassing. Ook het feit dat deze herziening eenzijdig op maat geschreven is van de economische sector komt meermaals aan bod.

Als conclusie van het advies vraagt de SARO de Vlaamse Regering om zich ernstig te bezinnen over de noodzaak om dit herzieningsproces van het RSV door te voeren. Volgens de SARO is het eerder aangewezen om volop werk te maken van een beter onderbouwde en meer evenwichtig globale herziening van het RSV. Indien de Vlaamse Regering alsnog zou opteren voor dit herzieningsproces, vraagt de Raad dat de herziening grondig ‘opgekuist’ en herleid wordt tot een beperkte en technische aanpassing van het RSV – wat initieel ook het opzet was van deze herziening.