Versterk mee onze boodschap voor duurzaam vrachtvervoer

Wist je dat de 80.000 vrachtvoertuigen in ons land verantwoordelijk zijn voor 8% van de totale Belgische CO2-uitstoot? Om die impact te verminderen, is er nood aan een ‘modal shift’ waarin we goederentransport op de weg vervangen door vrachtvervoer via trein of scheepvaart. Maar ook: wanneer wegverkeer de enige optie blijkt, moeten we durven kiezen voor elektrisch. We vragen daarom meer ambitie en visie van onze beleidsmakers. Versterk jij mee onze boodschap? 

Een elektrische vrachtwagen is vandaag in aankoopprijs drie keer duurder dan een traditioneel model. Het is alvast een van de redenen waarom er vandaag nog maar enkele elektrische trucks rijden op onze wegen in België. Nochtans zijn er steeds meer factoren die maken dat batterij-elektrische wagens een sterk en geschikt alternatief zijn in ons land:

  • 99% van alle vervoerde goederen leggen in België minder dan 500 km af op de baan. Een gunstige context voor elektrische trucks om in te gedijen.
  • Momenteel heeft iedere vrachtwagenbouwer op onze markt ook al minstens één model in de aanbieding. 
  • De komende jaren zullen de batterijen veel beter worden, wat de actieradius verder vergroot.

Alleen staat of valt de omschakeling naar elektrisch met meer ambitie en visie van beleidsmakers. Dit is wat ze kunnen doen: 

  • Toon meer ambitie: In haar visienota Clean Power for Transport formuleert de Vlaamse regering een wel erg zwakke doelstelling: tegen 2035 moet amper 5% van alle nieuwe vrachtwagens op elektriciteit of waterstof rijden. En slechts 15% van de nieuwe trucks op het duurzamere gas LNG/CNG. Nochtans zou deze nota hét visiedocument moeten worden voor transport (2021.) In schril contrast staan de vrachtwagenbouwers met hun gezamenlijke ambitie om tegen 2040 enkel nog emissievrije vrachtwagens te produceren. 
  • Zorg voor een geïntegreerde publieke laadinfrastructuur: Als er vandaag al doelstellingen worden gesteld rond laadinfrastructuur, dan gaat dit enkel over infrastructuur voor personenwagens. Maar hoe voorkomen we dat onze laadinfrastructuur binnen vijf jaar niet aangepast is aan grote wagens? Streef nú al naar een geïntegreerde publieke laadinfrastructuur op maat van personenwagens én vrachtwagens. 
  • Subsidieer elektrisch: Op Vlaams niveau bestaat er géén subsidie om een elektrische trekker aan te kopen, iets wat wel het geval is in onze buurlanden. Nochtans zou dit prima passen binnen de bestaande Ecologiepremie+. Daarnaast zal de verhoogde investeringsaftrek, dus het belastingsvoordeel, van 35% voor bedrijven bij het aankopen van een emissievrij voertuig dalen na 2022. Ook blijft het wachten op het uitvoeringsbesluit voor een gedeeltelijke vrijstelling van de kilometerheffing voor emissievrije vrachtwagens.

 

Hoe kan jij onze boodschap mee ondersteunen?

Deel onze beleidsaanbevelingen met jullie netwerk, via jullie nieuwsbrief of sociale media.