Vier miljard overheidsgeld voor Belgische bedrijfswagens

Het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens kost ons land jaarlijks 4,1 miljard euro of 1,2% van het bruto nationaal product. België is daarmee de absolute koploper in Europa. Dat blijkt uit een paper van het Deense onderzoeksbureau Copenhagen Economics in opdracht van de Europese Commissie.

De huidige fiscaliteit zorgt ervoor dat bedrijfswagens 4.000 tot 8.000 euro goedkoper worden. Ook het gunstige regime voor het gebruik van tankkaarten stimuleert het gebruik van bedrijfswagens.  Bovendien worden bedrijfswagens hoofdzakelijk voor privédoeleinden gebruikt. Slechts 20 tot 30% valt onder het zuiver professioneel gebruik. Door de fiscale voordelen voor bedrijfswagens worden er meer wagens gekocht en worden deze op hun beurt ook meer gebruikt. De gemiddelde bedrijfswagen is bovendien zwaarder en groter dan de privéwagen die hij vervangt. Dit betekent een extra hefboom voor meer emissies. De gevolgen laten zich raden: een 3 tot 8% groter wagenpark en 4 tot 8% meer CO2-emissies in de hele EU. Ook de luchtkwaliteit wordt slechter en de files nemen toe.

Copenhagen Economics concludeert dat het absoluut noodzakelijk is het fiscale gunstregime voor bedrijfswagens af te bouwen. Er is nood aan een fiscaal regime dat een privéwagen en het privégebruik van bedrijfswagen op gelijke voet behandelt. Ideaal gaat dit gepaard met een CO2-belasting en een slimme kilometerheffing. Op deze manier zal de overheid maximaal en effectief bijdragen aan economische, sociale en milieuobjectieven. Ook Bond Beter Leefmilieu vraagt dat deze uitzonderlijke begunstiging van bedrijfswagens door de volgende regering wordt teruggeschroefd. Dit kan bijdragen tot het reduceren van het overheidstekort en/of het verlagen van de lasten op arbeid, het halen van de klimaatdoelstellingen, het verbeteren van de luchtkwaliteit (ozonpieken en fijn stof) en tot het terugdringen van files.