Vier miljard overheidsgeld voor Belgische bedrijfswagens

België Europees koploper ondersteuning bedrijfswagens

Het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens kost ons land jaarlijks 4,1 miljard euro of 1,2% van het bruto nationaal product. België is daarmee de absolute koploper in Europa. Dit blijkt uit een paper van het Deense onderzoeksbureau Copenhagen Economics in opdracht van de Europese Commissie. Bond Beter Leefmilieu vraagt dat deze uitzonderlijke begunstiging van bedrijfswagens door de volgende regering wordt teruggeschroefd. Dit kan bijdragen tot het reduceren van het overheidstekort en/of het verlagen van de lasten op arbeid, het halen van de klimaatdoelstellingen, het verbeteren van de luchtkwaliteit (ozonpieken en fijn stof) en tot het terugdringen van files.

4.000 tot 8.000 euro fiscale korting voor een auto

De huidige fiscaliteit zorgt ervoor dat bedrijfswagens 4.000 tot 8.000 euro goedkoper worden. Ook het gunstige regime voor het gebruik van tankkaarten stimuleert het gebruik van bedrijfswagens.  Bovendien worden bedrijfswagens hoofdzakelijk voor privédoeleinden gebruikt. Slechts 20 tot 30% valt onder het zuiver professioneel gebruik. Door de fiscale voordelen voor bedrijfswagens worden er meer wagens gekocht en worden deze op hun beurt ook meer gebruikt. De gemiddelde bedrijfswagen is bovendien zwaarder en groter dan de privéwagen die hij vervangt. Dit betekent een extra hefboom voor meer emissies.

Tot 8% meer wagens en CO2 emissies

Het gevolg laat zich raden; een 3 tot 8% groter wagenpark en 4 tot 8% meer CO2-emissies in de hele EU. Ook de luchtkwaliteit wordt slechter en de congestie neemt toe.

België absolute koploper in Europa

De Deense economen berekenden ook dat dit fiscale gunstregime België 4,1 miljard euro, of 1,2% van het bnp, kost. Dit is het Europese record. Bovendien gaat het om een ondergrens; de studie houdt enkel rekening met verlies aan belastinginkomsten, niet met mislopen sociale bijdragen.

De studie geeft geen precieze Belgische cijfers over de impact op congestie, luchtkwaliteit of CO2-emissies. 

Fiscaal gunstregime voor privégebruik bedrijfswagens afbouwen

Copenhagen Economics concludeert dat het absoluut noodzakelijk is het fiscale gunstregime voor bedrijfswagens af te bouwen. Er is nood aan een fiscaal regime dat een privéwagen en het privégebruik van bedrijfswagen op gelijke voet behandelt. Ideaal gaat dit gepaard met een CO2-belasting en een slimme kilometerheffing. Op deze manier zal de overheid maximaal en effectief bijdragen aan economische, sociale en milieuobjectieven.

Milieubeweging vraagt regeringsonderhandelaars de conclusies in daden te vertalen

BBL en haar partners onderschrijven de conclusies van Copenhagen Economics. Ze vragen de regeringsonderhandelaars dan ook deze conclusies in concrete daden te vertalen. De komende regering moet het fiscale gunstregime voor bedrijfswagens stelselmatig afbouwen. De regering kan met de vrijgekomen middelen het budgettair deficit verminderen, andere voordelen aan werknemers bieden en/of de lasten op arbeid verminderen. 4 miljard staat voor ongeveer 10% van de belasting op arbeidsinkomen of meer dan 15% van de sociale werkgeversbijdragen.

België gaat verder gebukt onder zeer zwaar congestieproblemen. Al in 2003 telde de Brusselse verkeersadministratie 37% bedrijfswagens onder de voertuigen die Brussel binnenreden. Vandaag zijn er dat vermoedelijk meer, stelt dezelfde administratie.

Om deze redenen, en vanwege de te verwachten positieve impact op onze klimaatdoelstellingen en de luchtkwaliteit, vraagt de milieubeweging de regeringsonderhandelaars dit dossier bovenaan de agenda te plaatsen.

De volledige studie vindt u hier.