Vlaams antwoord op Europese ingebrekestelling fijn stof blijft vaag

Dit weekend maakte Joke Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu, de reactie bekend van de Vlaamse regering op de Europese ingebrekestelling voor fijn stof. Die ingebrekestelling volgde op de afwijzing door Europa van de Vlaamse aanvraag om de fijnstofnormen met twee jaar uit te stellen. Dat uitstel werd door de Europese Commissie geweigerd, omdat ze van mening is dat Vlaanderen onvoldoende nieuwe maatregelen in de pijplijn heeft zitten om in de toekomst de normen wel te kunnen halen. Daarbij verwees de Commissie expliciet naar de invoering van een kilometerheffing, die pas voor 2013 is voorzien, en naar het ontbreken van milieuzones in Vlaamse steden. Een milieuzone is een afgebakend gebied in het centrum van een stad, waarbij beperkingen gelden voor vervuilende (vracht)wagens.

Het antwoord van de Vlaamse regering op de Europese ingebrekestelling blijft vrij vaag. Er worden geen nieuwe, concrete maatregelen voorgesteld. Wel zal getracht worden om bestaande maatregelen voor industrie, op- en overslag in havens, scheepvaart, wegverkeer en gebouwenverwarming beter uit voeren. Wat het invoeren van een slimme kilometerheffing of het instellen van milieuzones in steden betreft - de twee maatregelen waar Europa zelf naar verwijst - blijft het Vlaamse beleid vooralsnog beperkt tot verder overleg en onderzoek. Zodra de resultaten daarvan bekend zijn, zal de minister bijkomende maatregelen voorstellen aan de regering. Wat het hervormen van de verkeersbelasting betreft, engageert de minister er zich toe om “alles in het werk te stellen om de uitvoering in een stroomversnelling te brengen”. Waarop wacht de regering eigenlijk?