Vlaams regering negeert eigen studie Oosterweeltracé

Het Oosterweeldossier krijgt stilaan surrealistische trekjes. Voor wie niet meer zo goed kan volgen, even de zaken op een rijtje: onder druk van de toenemende kritiek op het ‘Lange Wapper’- luik van het Oosterweelproject, beslist de Vlaamse regering om een onafhankelijk deskundigenverslag te laten opmaken door ARUP/SUP. Worden onderzocht: het BAM-tracé (met het Lange Wapper’-brug) en het StRaten generaal-tracé (met tunnel). Aan het eerste is 10 jaar gewerkt en er zijn miljoenen euro’s reeds in geïnvesteerd. Het tweede is het werk van een locale actiegroep en er ging niet één eurocent belastinggeld naar toe. Toch komt het StRaten-genertaaltracé er op bijna elk vlak als beste uit. Verder blijkt uit het onderzoek dat het tracé van de BAM geen oplossing biedt voor het mobiliteitsprobleem (en daar was het toch voor bedoeld?) en een hypotheek legt op de toekomstige stadsontwikkeling van Antwerpen. Dat is wat heet ‘met de billen bloot gaan’. Is daarmee de zaak van de baan? Neen. De Vlaamse regering besliste deze week het resultaat van de studie naast zich neer te leggen en zal een bouwaanvraag indienen … voor het BAM-tracé.

Er zal volgens de regering weliswaar rekening gehouden worden met het advies dat de stad Antwerpen over de vergunning uitbrengt, na een referendum. Maar de regering plaatste wel zelf de noidige addertjes onder het gras. Zo werd tegelijk beslist dat er hoe dan ook geen vrachtwagens meer door de Kennedytunnel mogen rijden, dat er geen tol mag geheven worden in deze tunnel en dat de nieuwe verbinding uit twee keer drie rijstroken moet bestaan. Zodanig kom enkel nog het BAM-tracé in aanmerking, met Lange Wapper dus. Als uit een – niet bindend - referendum een ander tracé zou komen, kan de regering dat vervolgens naast zich neerleggen, omdat het niet aan de opgelegde voorwaarden voldoet.