Vlaamse meerderheid verbetert milieusturing vernieuwde autobelasting

Na hoorzittingen in het Vlaams parlement stuurde de Vlaamse meerderheid de hervorming van de belasting op in verkeerstelling (BIV) bij. Ze voert een aanpassing door in de formule voor de berekening van de BIV zodat de werkelijke uitstoot van vervuilende stoffen door dieselwagens beter in rekening wordt gebracht. De nieuwe BIV zal de consument bij aankoop daardoor meer sturen richting zuinige benzine, hybride en elektrische wagens. “Deze aanpassing is een verbetering omdat ze beter rekening houdt met wetenschappelijke bevindingen over de hoge uitstoot van stikstofoxiden door diesel wagens,” concludeert Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu “De vernieuwde BIV zendt twee duidelijke signalen uit voor wie een nieuwe wagen wil kopen. Eén, kies voor een zuinige wagen met een lage CO2-uitstoot. Twee, kies bij een doorsnee stadswagen minder dan nu voor een diesel. De nieuwe BIV zal meer dan de oude op basis van fiscale PK’s bijdragen aan de vergroening van het wagenpark en een betere luchtkwaliteit in Vlaanderen.”

Concreet zal een persoon die voor een nieuwe Euro 5 benzinewagen kiest met dezelfde CO2-uitstoot als een nieuwe Euro 5 dieselwagen ongeveer 300 euro minder BIV verschuldigd zijn. Op de tweede handsmarkt is de sturing minder uitgesproken omdat er een overgangsmaatregel geldt en er per jaar ouderdom een leeftijdskorting van 10% geldt op de verschuldigde BIV. Voor Bond Beter Leefmilieu is deze BIV een eerste stap van een vergroening van de voertuigfiscaliteit die ook de verkeersbelasting en de slimme kilometerheffing omvat.

De overheid moet de impact van de groene fiscaliteit op het wagenpark, de CO2-uitstoot en de luchtkwaliteit voldoende opvolgen en er goed over communiceren. Verder kan de overheid het draagvlak voor een verdere hervorming van de voertuigfiscaliteit vergroten door rekening te houden met het vermogen of de aankoopprijs van een wagen om het verschuldigde bedrag te bepalen, zoals sociale organisaties vragen.