Welk tracé voor het tweede goederenspoor?

Om meer goederen vanuit de haven van Antwerpen op het spoor te krijgen, is er nood aan een tweede spoorontsluiting. Dat tweede spoor moet het bestaande ringspoor ontlasten en de haven verbinden met de Ijzeren Rijn en het Ruhrgebied in Duitsland. De tracékeuze wordt een harde dobber, want deze spoorlijn loopt door de sterk verstedelijkte randgemeenten van Antwerpen. Daarom is het belangrijk dat de diverse alternatieven goed worden onderzocht op hun impact voor mens en omgeving en dat de bevolking zicht krijgt op de manier waarop keuzes tot stand komen.

Maar als we het antwoord van minister Crevits in het parlement mogen geloven, loopt het al fout bij de start. De NMBS wil drie tracés laten onderzoeken: een bovengronds tracé langs de A102 (langs de zgn. Oostelijke bretel) met een bochtaansluiting in Lier, een tracé met een tunnel vanaf het Albertkanaal in Schoten tot Lier en het tracé langs de R11, van Deurne naar Lier.

Een andere mogelijke piste, die tal van voordelen biedt, wordt echter niet onderzocht. Het betreft een tracé dat vanuit Wommelgem de E313 volgt en daarna aansluit op de lijn Lier-Herentals. Dit tracé heeft als voordeel dat er geen ingrijpende werken moeten plaatsvinden in het centrum van Lier. Bovendien biedt het de mogelijkheid om de vele bedrijvenzones langs het Albertkanaal en de E313 multimodaal te ontsluiten. Maar het tracé is, op basis van een onderzoek uit de jaren 90, niet als alternatief mee opgenomen in het op te maken MER.

Verschillende parlementsleden vinden dat een gemiste kans. Het is volgens hen van groot belang om in de verkenningsfase van grote projecten geen alternatieven uit te sluiten. Anders zullen die tracés op het einde van de rit terug opduiken en kan de overheid de procedure van voor af aan opnieuw beginnen. Een zo breed mogelijke verkenningsfase is ook één van de belangrijkste aanbevelingen van de Commissies Sauwens en Berx - over het versnellen van procedures voor infrastructuurwerken. Het alternatief kan volgens de minister nog worden ingebracht tijdens het openbaar onderzoek voor het MER.