Wie een vervuilende auto koopt, moet er voor betalen

Zolang dieselwagens bevoordeeld worden via accijnzen en de CO2-premie is het nodig om de aankoop ervan te ontmoedigen door er een hogere BIV (Belasting op in verkeerstelling) op te heffen. Zo kan je de verdere verdieselijking van ons wagenpark tegengaan. Bond Beter Leefmilieu (BBL) steunt dan ook de plannen van Minister Schauvliege om bij de BIV rekening te houden met zowel CO2 uitstoot als fijn stof en NOx.

De aankoop van een voertuig is een sleutelmoment. Ten eerste omdat de consument dan grondig kan overwegen of een (tweede) wagen wel echt noodzakelijk is en ten tweede omdat de keuze voor een bepaald model grotendeels de milieu-impact gedurende de levensduur van het voertuig bepaalt. Het vergroende BIV moet dus voldoende hoog zijn om kopers effectief in de richting van milieuvriendelijkere wagens te sturen. Wie kiest voor een vervuilende wagen, moet er ook voor betalen. 

België heeft momenteel een erg lage belasting op aankoop van een auto in vergelijking met andere Europese landen. Volgens gegevens van de vereniging van Europese autoconstructeurs ACEA uit 2009 vraagt België gemiddeld 664 euro per voertuig terwijl het gemiddelde in 13 andere landen 1.079 euro bedraagt. BBL stelt daarom voor om de gemiddelde BIV op te trekken naar het Europees referentieniveau.

BBL vraagt om vooral in te zetten op nieuwe auto’s - bij tweedehands auto’s riskeer je asociale maatregelen te nemen en bovendien het probleem te verleggen naar andere landen. Enkel een geharmoniseerde Europese aanpak kan dit oplossen.

Alle betrokken partijen, en niet alleen de automobilisten of de auto-industrie, moeten nauw betrokken worden bij dit debat. Minister Schauvliege kan alleen maar draagvlak winnen voor haar concrete voorstellen door iedereen rond de tafel te brengen, voorafgaand aan een politiek akkoord.