In 2021 telt Europa drie keer zoveel modellen elektrische auto’s, blijkt uit marktprognoses | Bond Beter Leefmilieu

U bent hier

In 2021 telt Europa drie keer zoveel modellen elektrische auto’s, blijkt uit marktprognoses

Mathias Bienstman
In de volgende drie jaar zal het aantal modellen elektrische voertuigen op de Europese markt meer dan verdriedubbelen. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van de Europese organisatie voor duurzaam vervoer Transport & Environment (T&E) op basis van data van IHS Markit. In 2021 zullen autoproducenten in de EU 214 elektrische modellen aanbieden. Ter vergelijking: eind 2018 waren dat er 60. Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu: ‘Het is duidelijk dat de meeste autofabrikanten klaar zijn om elektrificatie te omarmen. Nu is het aan de overheden om ervoor te zorgen dat ook de automobilisten de juiste fiscale stimulansen en laadinfrastructuur krijgen om snel afstand te nemen van diesel en benzine, en zo van vuile lucht en CO2.’
 
In 2021 zullen autofabrikanten 92 volledig elektrische modellen en 118 plug-inhybridemodellen op de markt brengen. Die moeten ze verkopen om de Europese CO2-norm van 95g/km voor wagens te halen. Als de prognose klopt, zullen tegen 2025 22% van de geproduceerde voertuigen een stekker hebben: meer dan genoeg om de Europese CO2-norm voor wagens voor dat jaar te halen. Intussen zijn de productieplannen voor andere alternatieve aandrijfsystemen zo goed als onbestaande: slechts 9.000 wagens op waterstof in totaal worden naar voorspeld geproduceerd tegen 2025, tegenover 4 miljoen elektrische wagens. De productie van CNG-wagens op gecomprimeerd aardgas zal zelfs afnemen, goed voor minder dan 1% van de voertuigen geproduceerd in Europa tegen het midden van de jaren 2020.
 
'Betere e-wagens dankzij EU-doelstellingen'
Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu: “Dankzij de Europese CO2-doelstellingen voor wagens ziet de EU binnenkort een golf nieuwe en beter betaalbare elektrische auto’s met een grotere actieradius op de markt komen. Dat is goed nieuws, maar de klus is nog niet geklaard: we hebben overheden nodig om het laden van elektrische voertuigen thuis en op het werk uit te rollen, en we hebben veranderingen in de autofiscaliteit nodig om elektrische wagens nog aantrekkelijker te maken dan vervuilende diesel- en benzinewagens en plug-inhybrides van slechte kwaliteit.”
 
Prognoses tonen hoe de productie van elektrische wagens gestaag die van dieselmotoren in Europa vervangt. De grootste productiecentra zijn daarbij gepland in West-Europa: Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Maar het is Slovakije dat volgens de prognoses het grootste aantal elektrische voertuigen per capita zal produceren in 2025. Ook Tsjechië en Hongarije zullen belangrijke productiecentra worden. Wat betreft het Verenigd Koninkrijk is de situatie onzeker, aangezien de voorspelde groei van de EV-productie snel weer zou kunnen omkeren in het geval van een brexit zonder akkoord.

Batterijproductie in Europa
Nu al is het zeker of zeer waarschijnlijk dat Europa in 2023 zestien grootschalige lithium-ionbatterijcelfabrieken zal tellen. Alleen al de fabrieken die zeker zijn zullen tot 131 GWh aan batterijproductiecapaciteit leveren, volgens gegevens van Benchmark Mineral Intelligence. Dat is voldoende om de geschatte 130 GWh te leveren die nodig zal zijn voor EV’s en stationaire batterijen in Europa in 2023. Data van het Joint Research Centre van de EU tonen dat de productie van batterijen op deze schaal direct en indirect zo’n 120.000 jobs zal creëren. Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu: “De EU moet ook garanderen dat batterijen verkocht in Europa een lage CO2-voetafdruk hebben, en dat de delving van de grondstoffen, het hergebruik en de recyclage op een ethische manier gebeurt.”
 
'Scharniermoment voor Europese auto-industrie' 
Mathias Bienstman besluit: “Dit is een scharniermoment voor de Europese automobielindustrie. Autoproducenten investeren momenteel 145 miljard euro in elektrificering, en de productie van batterijen komt eindelijk naar Europa. Succes op dit vlak is een topprioriteit van het industriële beleid van de EU. We moeten een duidelijk signaal uitsturen naar de sector dat er geen terugweg is, en tot een akkoord komen over het uitfaseren van de verkoop van benzine- en dieselwagens in steden, op nationaal en op Europees niveau. Het einde van het tijdperk van de verbrandingsmotor is in zicht.”
 

 

Mathias Bienstman

Beleidscoördinator

Ervaren debater en opiniemaker. Zijn opleidingen als moraalfilosoof en econoom geven hem een frisse kijk op tal van milieuproblemen zoals klimaat, energie, mobiliteit en fiscaliteit. Als coördinator van de beleidsploeg is hij uitermate geschikt om linken te leggen tussen verschillende milieuthema’s.

Meer over Elektrische wagens

Ontvang InZicht

Wekelijks onze kijk op de milieu-actualiteit