De mobiliteitsrevolutie ‘made in Silicon Valley’: vloek of zegen? | Bond Beter Leefmilieu

U bent hier

De mobiliteitsrevolutie ‘made in Silicon Valley’: vloek of zegen?

Longread

Mathias Bienstman

In Silicon Valley, California, broeden ondernemers op een nieuwe mobiliteitsrevolutie. Honderd jaar na Henry Ford, die een auto voor de massa maakte, willen ze komaf maken met de verbrandingsmotor en privéwagen. De toekomst is aan elektrische, zelfrijdende en gedeelde mobiliteit.

Eerst introduceren we de ideeën van enkele hoofdrolspelers in de mobiliteitsrevolutie, zoals Elon Musk van Tesla en John Zimmer van Lyft. Welke dromen jagen ze na? Wordt olie het nieuwe roken? Bestellen we binnenkort een zelfrijdende taxi met de smartphone? 

Maar elektrische, zelfrijdende en gedeelde voertuigen bieden niet enkel voordelen zoals minder luchtvervuiling of verkeersongevallen. We sluiten af met drie bedreigingen van de op til staande revolutie: meer autoverkeer, monopolievorming bij mobiliteitsdiensten en jobverlies.

De disruptie uit Silicon Valley vereist een stevig antwoord van overheden en burgers die het maatschappelijk belang vooropstellen.

Mathias Bienstman

Beleidscoördinator

Mathias Bienstman geeft als beleidscoördinator impulsen aan de visievorming in de milieubeweging. Hij stuurt het beleidsteam aan dat met opinies, samenwerking en overleg met beleidsmakers het milieubeleid in Vlaanderen versterkt. Hij is ook de auteur van "Op eigen kracht. De bevrijding van...


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.

Meer over Elektrische wagens