E-taxi’s zijn goedkoper, maar ze staan nog te vaak stil | Bond Beter Leefmilieu

U bent hier

E-taxi’s zijn goedkoper, maar ze staan nog te vaak stil

Bart Dumoulin

BRUSSEL - E-taxi’s zijn goedkoper dan conventionele taxi’s, dat blijkt uit een  studie van Transport & Mobility Leuven (TML) in opdracht van Bond Beter Leefmilieu (BBL) en taxifederatie GTL. Rendabel zijn ze nog niet: hun bereik is te beperkt en ze verliezen veel tijd bij het laden. Meer en snelle laadinfrastructuur is nodig om e-taxi’s dus echt rendabel te maken. BBL en GTL roepen lokale overheden op om samen met de taxisector te bekijken waar op korte termijn kwalitatieve laadvoorzieningen kunnen gerealiseerd worden. Tegen 2020 willen BBL en GTL 10 procent van de Vlaamse taxi’s elektrisch laten rijden.

Beschikbare laadinfrastructuur must voor rentabiliteit e-taxi’s

Bond Beter Leefmilieu (BBL) en taxifederatie GTL gaven Transport & Mobility Leuven de opdracht om een studie te doen naar de rentabiliteit van elektrische taxi’s in Vlaanderen. Zo blijkt alvast: de kosten van een elektrische taxi zijn lager dan bij een taxi met een conventionele verbrandingsmotor. De hogere aankoopprijs wordt ruim gecompenseerd door lagere verbruiks- en onderhoudskosten.

“Maar om ook rendabel te zijn, moet de operationele inzetbaarheid van een elektrische taxi bijna even groot zijn als bij een dieselvoertuig. Elektrische taxi’s moeten dus quasi evenveel inkomsten genereren als hun diesel-tegenhangers. Dat is voorlopig nog niet het geval. Het bereik vormt nog een bottleneck, maar dit zal op korte termijn gunstig evolueren. Vandaag is hoogwaardige, beschikbare laadinfrastructuur een absolute must. We roepen lokale overheden in Vlaanderen op om samen met de taxisector te bekijken waar en hoe op korte termijn kwalitatieve laadvoorzieningen kunnen gerealiseerd worden”, zegt Bart Dumoulin van Bond Beter Leefmilieu.

Stad Gent neemt ondersteunende maatregelen

De vereiste inzetbaarheid daalt naarmate de lokale overheden maatregelen nemen die de kosten van elektrische taxi’s doen dalen.  Deze week besliste Stad Gent - Brugge, Mechelen, Leuven en Antwerpen hebben ook maatregelen in de pijplijn zitten - over de maatregelen die zij wil nemen voor de uitrol van e-taxi’s in de stad. 

“Stad Gent voorziet 20 bijkomende taxivergunningen, exclusief voor e-taxi’s. Daarnaast komt er een laadpaal met 2 laadpunten aan een taxistandplaats en reikt de Stad een subsidie uit aan taxi-ondernemingen die een elektrisch voertuig aankopen en investeren in toegankelijke laadinfrastructuur op eigen terrein. Zo’n maatregelen kunnen we alleen maar toejuichen”, zegt Bart Dumoulin van BBL.

Filip Watteeuw, Gents schepen van Mobiliteit en Openbare Werken voegt er nog aan toe: “Overschakelen naar een elektrische taxivloot is een goede zaak voor Gent. Het is milieuvriendelijk en beter voor de luchtkwaliteit. Gent is een trendsetter op het vlak van duurzame mobiliteit, en dus kunnen onze taxi’s niet achterblijven. Gentse taxi’s nemen een ambassadeursrol op omdat ze heel zichtbaar zijn in het straatbeeld én omdat ze dagelijks veel kilometers afleggen.”

Het Gentse taxibedrijf V-Tax heeft alvast beslist om vanaf januari 2018 drie e-taxi’s op te nemen in hun vloot. 

Bart Dumoulin

Projectmanager


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.

Meer over Elektrische wagens