U bent hier

Fast lane voor EV’s is aan te moedigen, maar vergeet ze niet te delen

Jonathan Lambregs

De Vlaamse Parlementsleden van de CD&V stelden in juli een conceptnota voor om de verkoop van elektrische voertuigen in Vlaanderen te stimuleren. De nota bevat een resem waardevolle voorstellen. Maar om de mobiliteitsknoop in ons land op te lossen, moeten we daarnaast sterker inzetten op gedeeld, elektrisch vervoer en zachte vervoerswijzen.

Omschakeling

De Christendemocraten begrijpen dat elektrificatie van het Vlaams wagenpark verschillende aanpassingen vereist. Zo wil de partij klassieke garagehouders laten omvormen tot aanbieders van mobiliteitsdiensten en elektromechaniekers opleiden om de wagens te onderhouden.

De CD&V kijkt ook verder dan enkel het personenvervoer en wil o.a. de stedelijke logistiek organiseren met elektrische bestelwagens en stappen ondernemen om het zwaar wegvervoer en openbaar vervoer te elektrificeren.

Slim opladen

Elektrische wagens zijn natuurlijk enkel een klimaatoplossing als ze rondtoeren op groene stroom. Daarom is slim laden zo belangrijk. Op die manier kan de wagen laden wanneer hernieuwbare energie voorhanden is. In de nota vraagt de CD&V dan ook om de laadinfrastructuur uit te breiden en te werken met slimme laadpalen.

Vergeet niet te delen

Toch staat ‘een elektrische auto voor iedereen’ centraal in de nota. Het is aan te moedigen dat CD&V voorstelt om een groene autolening uit te werken, het thuisladen te bevorderen, neutrale info over laadpunten te publiceren en de zero-emissiepremie te herevalueren.

Maar de visie gaat idealiter nog een stapje verder: elektrificatie die samengaat met gedeelde mobiliteit en zelfrijdende voertuigen. We raden de Christendemocraten aan om enkel financiële steun te geven aan elektrisch én gedeeld vervoer. Bevorder daarom auto- en ritdelen door het overal mogelijk en financieel lonend te maken.

En de bedrijfswagens?

In haar nota onderschrijft de CD&V dat een salariswagen en tankkaart niet de standaard mag zijn bij het uitbetalen van werknemers. De partij vindt ‘cash for car’ als onderdeel van het mobiliteitsbudget een stap in de goede richting en vraagt meer van haar federale collega’s. Ook stelt de partij voor om enkel nul-uitstoot wagens vanaf 2025 in aanmerking te laten komen als salariswagens. OpenVLD deed deze week een gelijkaardig voorstel

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:

Jonathan Lambregs

Beleidsmedewerker klimaat en mobiliteit


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.

Meer over Elektrische wagens

Ontvang InZicht

  • Onze kijk op de milieu-actualiteit
  • Nieuws, onze standpunten en opiniestukken
  • Wekelijks

Ik wil me ook inschrijven op andere nieuwsbrieven van BBL.