Van links naar rechts: Laurens De Meyer (BBL), Joachim Verlinden (Ellis Gourmet Burger), Gert Engelen (Rikolto), Sven Lamote (Alpro), Philippe Weiler (Lidl Belgium), Matthias Broeckhove (Nestlé)

Hoe bereiden grote marktspelers zich voor op de transitie naar meer plantaardige voeding?

Van links naar rechts: Laurens De Meyer (BBL), Joachim Verlinden (Ellis Gourmet Burger), Gert Engelen (Rikolto), Sven Lamote (Alpro), Philippe Weiler (Lidl Belgium), Matthias Broeckhove (Nestlé)

Hoe zorgen we ervoor dat plantaardige voeding doorbreekt in Vlaanderen? Heel moeilijk is het eigenlijk niet: die evolutie is al volop bezig. Dat getuigden grote vissen uit de voedingsindustrie. Ellis Gourmet Burger zag het vegetarische segment van zijn omzet stijgen tot 10 procent nadat ze hun volledig plantaardige Beyond Burger op het menu zetten. Alpro stelde vast dat tussen 2016 en 2017 de verkoop van plantaardige alternatieven vervijfvoudigde. Lidl ziet dezelfde trend in zijn supermarkten. En Nestlé wil af van zijn charcuteriemerk Herta, en gaat fors investeren in plantaardige productontwikkeling. 

Werk op de plank

De evolutie naar meer plantaardige voeding is er om nooit meer weg te gaan, daar was het hele panel van overtuigd. Een kans voor klimaat én economie. Maar we zijn er nog niet, daar waren ze het ook over eens. Wat er nog moet gebeuren? De overheid heeft een belangrijke rol te spelen en samenwerking doorheen de hele voedingsketen is nodig, van verwerker over winkel tot bord.

De winkel

“Lidl doet dat door plantaardige producten in de rekken naast vlees te leggen in zijn supermarkten”, zei Philippe Weiler van Lidl België. Zo bereiken ze ook de vele flexitariërs, en niet enkel de vegetarische niche die speciaal naar het plantaardige schap op zoek gaat. Via nudgingtechnieken en door een heel productsegment te verduurzamen kunnen ook retailers bijdragen aan een duurzamer aankoopgedrag van consumenten.

De verwerker

“De grootste uitdaging vandaag is om voldoende te kunnen produceren om de stijgende vraag bij te benen”, stelden ze bij Alpro. Een luxeprobleem waar nogal wat bedrijven jaloers naar kijken. En ook een goeie zaak voor de werkgelegenheid: meer dan vijfhonderd nieuwe arbeidskrachten werden de laatste vijf jaar aangenomen en er staan blijvend vacatures open. Deze transitie blaast een frisse wind door de voedingssector: een die zowel people, planet als profit voortstuwt. 
Nestlé bracht via Garden Gourmet net een nieuwe plantaardige burger op de markt die niet meer te onderscheiden is van vlees. Het doel van het bedrijf: plantaardige producten net zo wijdverspreid maken als de dierlijke alternatieven. De sleutel daarbij is plezier en gemak, volgens marketingmanager Matthias Broeckhove. Het product moet dezelfde sensatie op vlak van smaak en textuur bieden als vlees. Opnieuw om een brede groep flexitariërs te overtuigen. 

En de overheid?

“De industrie werkt aan de transitie maar bij de overheid is nog te weinig goodwill, dit ondanks het enorme belang: de jaarlijkse gezondheidskost van de te hoge vleesconsumptie bedraagt 285 miljard dollar wereldwijd”, gaf Gert Engelen, programmacoördinator bij Rikolto, mee. De bedrijven aan tafel zijn het eens: beleidsmakers hebben de taak om plantaardige voeding als vanzelfsprekende keuze te laten doorbreken. 

Volgens Ellis Gourmet Burger moet op termijn nagedacht worden over fiscale maatregelen hiervoor. Alpro treedt hem bij in deze redenering. Ook Lidl ziet een sterke overheidstaak: “Om de nodige omslag bij de consument te te versnellen, zijn bredere campagnes nodig.” Wat we vooral niet nodig hebben? Wetsvoorstellen om het gebruik van het woord ‘burger’ te verbieden voor een veggie hamburger, bijvoorbeeld. 

> Meer weten? Kom naar de studiedag De doorbraak van plantaardige voeding in Vlaanderen, 6 juni in Gent

Plantaardige voeding Next Food Chain

Meer over Plantaardige voeding