© Ralph Hutter

Nieuw onderzoek bevestigt mythe van de plug-ins

© Ralph Hutter

Plug-ins gaan nog steeds vlot van de toonbank als ideale tussenoplossing: geen laadstress en toch goed voor het klimaat. Maar een nieuwe studie van Transport & Environment toont aan dat dit ook bij de nieuwe plug-ins nog steeds een mythe is. Tijd om veel sterker te sturen naar de enige echte oplossing: de batterij elektrische modellen.

Zomer 2022, Oostenrijk. In en naar de middeleeuwse stad Graz rijden onderzoekers verschillende testritten met drie nieuwe plug-in modellen. Wat bleek? Realiteit en theorie staan nog steeds erg ver van elkaar. Het (al beperkte) elektrische bereik viel tegen en de CO2-emissies lagen tot zeven keer hoger dan de officiële cijfers doen geloven. Pijnlijk, als je weet dat in België dubbel zoveel plug-ins rondrijden als zero emissie modellen. Extra pijnlijk: er worden in ons land nog steeds meer plug-ins verkocht dan batterij elektrische wagens, terwijl de kar in onze buurlanden wel al gekeerd is.

Laad je niet, dan baat het zéker niet

In een eerste test lieten de onderzoekers van TU Graz de plug-ins met lege batterij een toertje (66 km) door de stad rijden. De CO2-meter kleurde dieprood: de CO2-uitstoot lag 5 tot 7 keer hoger dan de rooskleurige officiële cijfers. Met een uitstoot van zo’n 200 g/km stoten de geteste BMW & Peugeot modellen dan ongeveer evenveel uit als een SUV op benzine (Tiguan SUV). 

“Ja, maar dat is wanneer je wagen niet opgeladen is!” Dat is helaas geen uitzondering. Van de Belgische bedrijfswagens wordt bijvoorbeeld minder dan 10% een keer per week opgeladen. Niet onlogisch, wanneer je ook een tankkaart van je werkgever krijgt. Dat laatste is vanaf dit jaar gelukkig beter: vanaf 1 januari 2023, zijn de brandstofkosten nog maar tot 50% fiscaal aftrekbaar. En vanaf 2026 worden plug-ins - terecht - als fossiele wagens behandeld binnen de bedrijfsfiscaliteit.

Ook met opgeladen batterij zijn er vuiltjes aan de lucht

In een tweede test legden de onderzoekers een typische woon-werkrit (55 km) af, waarbij ze vertrokken met volle batterij. Ook hier was er geen reden tot juichen, met emissies die nog steeds 1,2 tot 3 keer hoger lagen dan geadverteerd.

Dat die volle batterij geen heilige graal is, blijkt ook uit de derde test, waarbij het elektrisch bereik van de wagens onderzocht wordt. Waar het officiële bereik sowieso al beperkt is, viel dat in praktijk nog meer tegen: bij BMW lag het bereik 26% lager, bij de geteste Peugeot werd zelfs maar de helft bereikt (34 km).

Zeker geen goed idee: je batterij opladen tijdens het rijden (van de drie geteste modellen heeft enkel de BMW deze optie). Deze rit kreeg de hoofdprijs voor hoogste CO2-uitstoot:  250 g/km, ver boven de gemiddelde uitstoot van een normale diesel of benzine. Ook de geofencing technologie van BMW stemde trouwens ontevreden. Hiermee zou je de garantie moeten krijgen dat je binnen een bepaalde zone, bijvoorbeeld een zero emissie zone, volledig elektrisch rijdt. Tijdens het onderzoek sloeg de verbrandingsmotor echter twee keer aan.

Enkel de autofabrikanten winnen

Aangezien het fossiele verbruik zoveel hoger ligt dan theoretisch aangegeven, ben je volgens het onderzoek gemiddeld goedkoper af met een batterij elektrisch model dan met een plug-in. Wie wel financieel baat heeft bij de verkoop van de plug-ins, zijn de autofabrikanten. Omdat de officiële uitstootcijfers zo laag zijn, behalen ze hun verplichte CO2-normen makkelijk. Bovendien krijgen ze bij een minimum aandeel verkochte zero en lage emissie wagens nog een korting op de norm die ze moeten halen. 

Transport & Environment berekende dat de drie autofabrikanten (BMW, Peugeot, Renault) daardoor in 2022 zo’n 250.000 batterij elektrische voertuigen minder moesten verkopen om hun CO2-normen te behalen.

Hoe behalen we onze klimaatdoelstellingen?

Elke nieuwe plug-in die nog wordt verkocht in plaats van een zero emissie model, is een gemiste kans voor het behalen van onze klimaatdoelstellingen. Toch is het verschil in verkeersbelasting erg klein tussen een plug-in en een batterij elektrisch model, o.a. door de CO2-korting in de jaarlijkse verkeersbelasting, en totaal geen weerspiegeling van het enorme verschil in CO2-uitstoot.

Gezien de uitdagingen waarvoor je staan, verwachten we van de regering dat ze veel sterker sturen richting de enige echte oplossing: de batterij elektrische - en liefst kleine - modellen.



Bekijk de studie van Transport & Environment hier

Elektrische wagens

Meer over Elektrische wagens