Tegen 2030 alleen nog maar elektrische taxi’s in Mechelen | Bond Beter Leefmilieu

U bent hier

Tegen 2030 alleen nog maar elektrische taxi’s in Mechelen

Laurien Spruyt

Vandaag rijdt eerste elektrische taxi in Mechelen

MECHELEN - De stad Mechelen neemt deel aan het project ‘Clean Power for Taxis’ van Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de Belgische taxifederatie (GTL). Het Mechelse stadsbestuur neemt heel wat maatregelen om elektrische taxi’s te ondersteunen. Stapsgewijs zorgen zij ervoor dat vanaf 2030 alle taxi’s in Mechelen zero-emissie voertuigen zullen zijn. En dat loont. Vanaf vandaag rijdt de eerste elektrische taxi rond, een BMW i3. 

Vooruitstrevend beleid zorgt voor snel resultaat

“Het Mechelse stadsbestuur creëert een ideale voedingsbodem voor een snelle groei van emissievrije taxi’s op haar grondgebied,” stelt Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu vast. “Dat doen ze door een duidelijk toekomstbeeld te schetsen: tegen 2030 alleen nog maar elektrische taxi’s in Mechelen. Ze bouwen dit stapsgewijs op: vanaf 2025 gaan nieuwe vergunningen enkel naar e-taxi’s. De hogere aankoopprijs van elektrische wagens drukt Mechelen met een tijdelijke subsidie en een snellaadpaal in de omgeving van het station voorkomt tijdverlies. Ten slotte start ook een proefperiode met voorrang voor elektrische taxi’s in de wachtrij aan het station.” 

Goedkoop verbruik

Jens Van de Ven van Ecodrive Taxi kocht de eerste elektrische taxi in Mechelen: “Wij rijden heel veel in de binnenstad en zochten daarom een alternatief voor de vervuilende dieselwagens. We rijden nu al met hybrides en dankzij de subsidie hebben we niet getwijfeld om als eerste een volledig elektrisch voertuig aan te kopen. Met een naam als Ecodrive Taxi, kan dat natuurlijk niet anders. Het goedkope verbruik is mooi meegenomen. We zijn ook blij met de voorrangsregel aan het station, zo kunnen we steeds al eerste aanschuiven en direct nieuwe klanten oppikken.” 

Leefbare steden

“Taxi’s zijn voortdurend op de baan en daardoor veroorzaken de diesel- en benzinemotoren aanzienlijke geluidshinder en schadelijke uitstoot in de stad. Elektrische taxi’s daarentegen rijden geruisloos door de stad en stoten geen schadelijke stoffen uit tijdens het rijden. Als sluitstuk van het openbaar vervoer passen ze perfect binnen de mobiliteit van de toekomst: een schonere mobiliteit met veel minder autokilometers,” legt Schepen van mobiliteit Marina De Bie uit. 

Groei elektrische taxi is ingezet 

Een jaar geleden startte BBL en GTL met het begeleiden van steden, gemeenten en hun taxi-ondernemingen bij de overstap naar elektrische taxi’s. Ondertussen rijden er in Vlaanderen al 15 e-taxi’s rond en zitten er nog acht bijkomende in de pijplijn. 

Laurien Spruyt

Beleidsmedewerker mobiliteit en klimaat

Ontvang InZicht

Wekelijks onze kijk op de milieu-actualiteit