'We willen vleeseters verleiden om vaker plantaardig te eten'

Met hun slogan ‘No meat. No nonsense’ wil Greenway mensen verrassen met de lekkere smaak van plantaardige voeding. Je komt hun feel good food overal tegen: in de supermarkt, op festivals, in hun eigen restaurants en in foodservice. Een gesprek met Cedric Hanet, mede-eigenaar en milieuactivist, over zijn persoonlijke en professionele strijd voor een mooiere planeet.

Welke bijdrage wil Greenway leveren aan de maatschappij?

Cedric Hanet: “We willen actief helpen om de klimaatverandering te verzachten. Dat doen we met lekkere, plantaardige producten die niet enkel CO2-neutraal zijn, maar ook een onmiddellijke maatschappelijke verandering teweegbrengen, door mensen te verleiden om minder vlees te eten. Het was van bij de start onze bedoeling om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Via de supermarkt is je bereik beperkt. Met onze catering op grote muziekfestivals als Tomorrowland en Rock Werchter en eigen restaurants in Gent, Leuven en Antwerpen kunnen we veel meer vleeseters verleiden om plantaardig te eten. We verkopen onze producten ook aan grootkeukens van ziekenhuizen en restaurantketens als Poule & Poulette. We willen consumenten verrassen met plantaardige voeding, omdat plantaardig lekker is én een grote impact heeft op het klimaat.”

Wat houdt jullie duurzaamheidsstrategie in?

“Duurzaamheid zit van bij de start van Greenway in onze strategie vervat. Elke beslissing vertrekt vanuit onze duurzaamheidsgedachte. Uiteraard is aandacht voor het milieu belangrijk. Voor de verpakking van ons retailgamma maken we gebruik van rPET, momenteel de meest duurzame oplossing op de markt. In de toekomst hopen we van tachtig procent naar honderd procent gerecycleerde PET te kunnen opschalen.”

“Al onze supermarktproducten zijn intussen volledig plantaardig. Die evolutie van vegetarisch naar vegan is voor ons ontzettend belangrijk. Zo is de milieu-impact van kaas bijvoorbeeld groter dan die van kip, iets dat weinigen weten. Ook onze restaurants zijn volledig vegan. Enkel in foodservice hebben we nog enkele niet-plantaardige producten in het gamma. Die kleine extra stap naar 100% vegan hopen we op korte termijn te kunnen zetten. We kijken bij Greenway voortdurend naar hoe we kunnen blijven verbeteren.”

Onze medewerkers zijn onze belangrijkste duurzame investering

Wat was jullie laatste duurzame investering?

“Dan denk ik spontaan aan onze medewerkers: zonder twijfel onze belangrijkste investering. Onze duurzaamheidsfilosofie reikt verder dan het milieu. We willen duurzaam zijn in alles wat we doen. Ook het sociale en economische aspect spelen een belangrijke rol. Onze bedrijfscultuur is gebaseerd op vertrouwen en transparantie. Die openheid gaat van transparantie over verloningen en bedrijfsresultaten tot de manier van evalueren. Evaluaties gebeuren niet top down maar in groep, waarbij onze medewerkers zichzelf en elkaar beoordelen. Ieder teamlid betekent een grote toegevoegde waarde voor het bedrijf. Onze medewerkers maken Greenway tot wat het vandaag is. Ons team is zeer divers, zowel qua geslacht, culturele achtergrond als leeftijd. Persoonlijkheid en intrinsieke motivatie wegen tijdens sollicitatiegesprekken zwaarder door dan het diploma. Je hoeft niet per se vegan of vegetariër te zijn, maar bij Greenway wil je actief iets doen aan de klimaatverandering. Die missie leeft. We hebben het geluk dat we daardoor makkelijk goed personeel vinden. Bij Greenway werk je voor meer dan je loon.”

Merken jullie bij klanten een groeiende interesse in duurzaamheid?

“Uit een recent marktonderzoek blijkt dat een vierde van de Vlamingen onze producten kent. Voor wie begaan is met duurzaamheid en plantaardige voeding lijkt het misschien alsof we heel bekend zijn, maar het grote publiek is duidelijk nog niet mee. Onze eerste tv-campagne van enkele maanden geleden zal ons hopelijk nog sterker op de kaart zetten. Maatschappelijk gezien zien we in ieder geval een belangrijke verandering. Het aantal veganisten en vegetariërs stijgt en vooral de groep flexitariërs groeit heel sterk. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn.”

Wat was het grootste obstakel van jullie duurzame evolutie?

“Heel wat bedrijven focussen te veel op het ecologische aspect. Ook wij hebben daar in onze beginjaren te fel op ingezoomd. Duurzaamheid verkoopt voor geen meter. Door de jaren heen hebben we geleerd dat beleving en smaak altijd op de eerste plaats moeten staan. Over onze duurzame missie communiceren we achterliggend. Pas wanneer consumenten dieper graven ontdekken ze onze drijfveer. We willen de drempel naar onze producten bewust zo laag mogelijk maken. Er bestaan nog zoveel vooroordelen over plantaardige voeding. Is dat wel gezond? Kan dat lekker zijn? Met een toffe branding zetten we de lekkere smaak van onze producten in de verf, zonder het plantaardige karakter expliciet te benadrukken. We houden niet van een belerende aanpak. Onze baseline luidt ‘No meat. No nonsense’. Proef gewoon en ontdek zelf of onze producten iets voor jou zijn.”

Staat duurzaamheid nog niet hoog op de agenda? Maak er dan nu werk van of de consument zal je erop afrekenen

Welk advies geef je aan ondernemers die een duurzame koers willen varen?

“Zonder duurzaamheid in je strategie zal je de komende jaren snel irrelevant worden. Staat duurzaamheid nog niet hoog op de agenda, dan moet je er nu werk van maken of de consument en andere bedrijven zullen je erop afrekenen. Tegelijkertijd moet je er ook over waken dat je niet te activistisch bent. Niet ieder duurzaam product is een succesverhaal. Zorg voor een sterk product met achterliggend een sterk duurzaamheidsverhaal: dat is volgens mij de sleutel tot succes.”

Welk moment overtuigde jou om je in te zetten voor het milieu?

“Als student was ik me niet zo bewust van de hoogdringendheid van klimaatverandering. Tot ik tijdens mijn opleiding politieke wetenschappen het vak ‘duurzame ontwikkeling’ kreeg. Een eyeopener. Toen heb ik beslist dat ik me actief wou inzetten voor het milieu. Klimaatverandering is de grootste uitdaging voor mijn generatie. Na mijn studies heb ik

samen met twee partners Bubble Post opgericht, een logistiek bedrijf dat first en last mile deliveries met elektrische fietsen aanbiedt. Een aantal jaren later heb ik Paul Florizoone leren kennen, de oprichter van Greenway. We delen dezelfde drive en vonden elkaar in het Greenway-verhaal. Het gevoel met iets goeds bezig te zijn geeft me elke dag opnieuw ontzettend veel goesting om erin te vliegen.”

“Dat vak duurzame ontwikkeling heeft me trouwens ook op persoonlijk vlak stappen doen zetten. Ik was een echte vleeseter, maar ontdekte dat vegetarisch leven helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Vlees eten is eigenlijk vooral een gewoonte. Ik woon in een energieneutrale woning, rijd met een elektrische wagen en probeer zo vaak mogelijk de fiets te nemen. Duurzaamheid lijkt vaak over verminderen te gaan, maar ik zie het liever als winnen. Fietsen is goed voor mijn gezondheid. Gezond eten vergroot mijn levenskwaliteit. Het zijn bewuste keuzes waar je zelf en de wereld beter van worden. Elke kleine stap, hoe klein ook, helpt. Mensen mogen niet te streng zijn voor zichzelf. Veganist worden is een heel grote stap, terwijl je met één à twee dagen plantaardig eten al een groot verschil maakt.”

Auteur: Lynn Guillaume

Plantaardige voeding Ondernemers voor de toekomst

Meer over Plantaardige voeding