U bent hier

Wonen zonder parking: mooier, hipper, leuker

In het Zweedse Malmö wordt de laatste hand gelegd aan de ‘Cykelhuset Ohboy’, letterlijk ‘het huis van de fiets’. Dit gebouw met 55 appartementen heeft geen enkele autoparkeerplaats: de appartementen zijn bedoeld voor gezinnen die zonder auto door het leven gaan. Gangen en deuren zijn breed genoeg voor een bakfiets, de liften gaan aan beide zijden open om makkelijk te kunnen manoeuvreren en in de inkomhal is stalruimte voor fietsen voorzien.

Zo bouw je zonder auto

Dit is het eerste autoloze project in zijn soort in Europa. Nochtans is de vraag naar woningen zonder parkeerplaats groot: in Europese steden heeft één op de drie gezinnen geen auto. Toch bestaat er bij stadsbesturen veel koudwatervrees om woonprojecten zonder of met minder parkeerplaatsen toe te staan. Om dat te veranderen, zette Bond Beter Leefmilieu het project Garage Swap op.

Trend waait over uit de VS

Enkele jaren geleden verschenen de eerste appartementsgebouwen zonder parkeerplaatsen in Amerikaanse steden zoals New York, Boston, Seattle en Miami. Dat was vooral een vraag vanuit de private markt: door de stijgende populariteit van deelwagens en fietsen, willen steeds meer mensen een appartement zonder (dure) parkeergarage. De plannen werden eerst op scepsis onthaald, maar ondertussen is het een echte trend en staan tientallen woonprojecten zonder parkings in de steigers. Voor veel van die autoloze projecten zijn er zelfs wachtlijsten.

Als het regent in Amerika, druppelt het in Europa. Ook hier zien de eerste plannen voor autoloze woonprojecten het licht, bijvoorbeeld met het plan voor een appartementsgebouw in Kopenhagen waarin de fietspaden gewoon doorlopen in de gangen. Het blijft voorlopig wel nog bij mooie plannen en dromen.

Parkeernormen

Ook in België bestaat er - voorlopig - geen parkeerloos woonproject. Heel wat gemeentebesturen werken met minimale parkeernormen bij nieuwbouwprojecten. Vanuit de vrees dat de parkeerdruk van nieuwe woningen afgewenteld wordt op de straten er rond, leggen gemeentebesturen een minimum aan bijkomende parkeerplaatsen op bij bouwprojecten. Gemiddeld vragen gemeentebesturen dat de projectontwikkelaar anderhalf tot twee parkeerplaatsen per wooneenheid realiseert, afhankelijk van de grootte van de woning.

Maar ook bij ons begint het tij te keren. Voor het cohousingproject De Schilders in Gent, stond het stadsbestuur een afwijking van de parkeernorm toe, waarbij slechts één parkeerplaats voorzien wordt voor veertien woningen. Die parkeerplaats wordt gebruikt voor een deelauto.  Individueel wagenbezit is niet mogelijk binnen het cohousingproject. Met de stad is afgesproken dat de bewoners geen bewonerskaart - om gratis te parkeren op straat - kunnen krijgen.

Garage Swap

Samen met een reeks andere partners startten BBL en Impact Matters het project Garage Swap op. Met Garage Swap willen we het aantal parkeerplaatsen bij grote bouwprojecten verminderen. De uitgespaarde kost van ondergrondse parkeergarages wordt omgezet in een startbudget dat deelmobiliteit en hernieuwbare energie voor de hele buurt opstart of versnelt. Zo verminderen we de auto-afhankelijkheid en verbeteren we de leefbaarheid. Dat doen we in overleg met het gemeentebestuur, de omwonenden en de projectontwikkelaar. Binnenkort hopen we de eerste proefprojecten op te starten.

Erik Grietens

Beleidsmedewerker ruimte

Erik Grietens werkt al 19 jaar voor Bond Beter Leefmilieu en bouwde in die tijd een ruime expertise op over ruimtelijke ordening. Hij is ook auteur van het boek Vlaanderen in de knoop dat een uitweg beschrijft uit de ruimtelijke wanorde.


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.

Ontvang de Beleidsbabbel

Onze kijk op de milieu-actualiteit. Het laatste milieunieuws, onze standpunten en opiniestukken.


Ik wil me ook inschrijven op andere nieuwsbrieven van BBL.